Bilbao en verder

6 september 2021 - Portugalete, Spanje

Een relaxt weekend in Bilbao doorgebracht! In het hostel verbleven ook andere pelgrims. Heel leuk om met hen te spreken over de camino, wat heb je in je rugzak (er zijn nog meer grammenjagers), blessures  en de zorg of er wel een overnachtingsplek beschikbaar is. Andere standaard vragen zijn: waar kom je vandaan en hoeveel tijd heb je om deze camino te lopen. Een pelgrim uit Gent vindt al die dorpjes waar de camino doorheen gaat maar niets. Dit is een omweg; hij neemt dan ook de kortste route naar zijn volgende overnachtingsadres (dat deze kortste route langs de snelweg gaat, vindt hij niet erg). Het wandeltempo moet ook minimaal 6 km per uur zijn anders doe je te lang over de camino. Blijft bijzonder dit soort pelgrims.

Voor het vervolg van mijn camino is mijn plan om naar Santander te wandelen. Deze middelgrote stad ligt ongeveer 120 km verderop langs de camino. Per dag bekijk ik hoe ver ik wil wandelen. Helemaal vrij ben ik daarin niet: ik word beperkt door de overnachtingsplekken die ik min. een dag van te voren moet reserveren. Ook is er niet meer in elke stad een treinstation; bus of taxi zijn er natuurlijk wel.

Vanmorgen (maandag 6 sep) ben ik vroeg vertrokken naar Portugalete. Het is de afgelopen dagen in Bilbao erg heet geweest (> 35 graden); ook vandaag en morgen is dezelfde weersverwachting. Wandelen in deze temperatuur is niet echt een optie.  Vroeg vertrekken is voor mij na zonsopkomst. Dat is om kwart voor acht hier; in het donker mis je al snel de markeringen van de camino. Bijzonder uitje vandaag was de overtocht vanuit Getxo met de zweefbrug naar Portugalete. Mijn volgende stop is in Tu Camino hostel in Onton.

1. Jacqueline:
    8 september 2021
    Ha Bernadette,
    Wat ontzettend leuk om je stukjes te lezen, ga zo door! En ook leuk om alvast foto's te zien. Ik had nog niet zo'n beeld bij je wandeling, maar het ziet er heel afwisselend uit qua natuur en bebouwing. Veel wandel- en ontmoetingsplezier verder en hou ons op de hoogte!
  2. Lonica:
    10 september 2021
    Blijft boeiend al die verschillende belevingen van wandelen!