Albergue of hotel?

20 september 2023 - Ribadeo, Spanje

Afgelopen weken heb ik weer heel veel verschillende overnachtingsadressen gehad. En ja, ik heb inmiddels een aantal nachten in mijn lakenzak mogen slapen (niet voor niks meegenomen dus). In een Albergue leef je veel meer met elkaar mee dan in je eentje in een hotelkamer. Het ochtendritueel van een pelgrim krijg je er dan wel gratis bij (sommigen staan om 5 uur alweer op). Het blijft bijzonder om te zien waar je elke avond weer terecht komt. Sommige Albergues zien er keurig uit; andere zijn iets minder schoon. Bij die laatste categorie merkte een Poolse pelgrim op dat een overnachting in zo’n vieze Albergue net lijkt op het tienerkamp vroeger; wel met het verschil dat je nu veel verschillende leeftijden en nationaliteiten treft in een Albergue. Zo herkenbaar zo’n opmerking! Hoewel de albergues tegenwoordig ook worden beoordeeld dus je kunt van te voren een beetje weten wat je gaat aantreffen. Ook een camino wordt steeds meer een Google Maps en booking.com rating; wel een beetje jammer. Inmiddels ben ik in Ribadeo aangekomen; hier overnacht ik in een vrij nieuwe Albergue (nog niet voorzien van veel reviews en nog niet bekend in de vele camino apps). Ik deel deze Albergue met 1 andere pelgrim dus niet veel kans op herrie vannacht. Morgen heb ik een toeristisch uitje naar playa de catedrales. Ik kreeg dit als tip van een Duitse pelgrim; het is een natuurmonument (natura 2000) en een van de mooiste stranden van de wereld dus ben erg benieuwd.

1. Lonica:
    21 september 2023
    Wat heerlijk om te lezen, soort We zijn er bijna zonder wielen :-) Ik kijk uit naar de plaatjes van het bijzondere strand!