Luarca

15 september 2023 - Luarca, Spanje

Donderdag 14 september ben ik in Luarca aangekomen. Een traditioneel vissersdorp met een vuurtoren en een haven. Helaas zie je wel dat er sprake is van vergane glorie: veel huizen staan te koop en/of op instorten. Mijn vrije dag begon met wat regen dus op naar het Museo del calamar gigante. Er was me in de wandelgids beloofd dat hier een 13 meter lange inktvis zou worden tentoongesteld. Helaas heb ik deze niet gevonden. Wel heb ik geleerd dat deze grote inktvissen leven in o.a de Cantabrische zee (dit is de zee waar ik al 2 weken langs wandel). De Cantabrische zee bereikt diepten van 1400 meter; op deze diepten leven deze reuze inktvissen. Na dit museum bezoek heb ik mijn plan gemaakt voor komende dagen. Ongeveer 50 km verderop ligt het dorp Ribadeo; het laatste dorp op de Camino del norte aan de kust. Vanaf Ribadeo gaat de route het binnenland in richting Santiago de Compostela. Zoals het er nu uitziet, eindigt mijn camino dit jaar in Ribadeo. Vanaf Ribadeo is het nog 200 km naar Santiago; een mooie afstand om te bewaren voor een eventueel volgende keer. Morgen wandel ik naar Villaperde; 12 km richting Ribadeo. Weer veel zin in een wandeldag na een dagje niet wandelen (hoewel het me vandaag gelukt is om 8 km te wandelen in Luarca).