Vertragen

4 september 2021 - Bilbao, Spanje

Mijn eerste vakantieweek is alweer voorbij: vrijdagmiddag in Bilbao aangekomen. Hiermee zijn de eerste 150 km van mijn camino afgelegd waarvan ik de helft heb gewandeld (andere helft met de trein). Helemaal blij dat ik afgelopen week heb kunnen wandelen! Wel merk ik dat deze manier van onderweg zijn te snel gaat: in de trein vliegt het landschap aan je voorbij. Het wandelen van korte afstanden bevalt heel goed: er blijft tijd en energie over om de stadjes te bezoeken (Zarautz en Gernika zijn erg leuke steden; in Gernika veel aandacht voor het bombardement van de Duitsers op 26 april 1937).

Sommige dingen veranderen niet op een camino: als je de verkeerde kant op gaat, word je al snel door de lokale bevolking naar de camino verwezen. Verdwalen of een ander pad kiezen is bijna niet mogelijk.

Het is hier volop zomer; afgelopen week wel wat regen gehad. Door de hoge luchtvochtigheid maakt het niet heel veel uit of je je regenjas wel of niet aan hebt.  Ook een dag soppen in je wandelschoenen na een wandeling door nat gras kan ik deze reis hopelijk van mijn lijstje schrappen.

Komende dagen verblijf ik in Bilbao: zonder plan en planning. Heerlijk vooruitzicht! Wel natuurlijk al aan het nadenken over het vervolg van mijn reis: wat kan mijn knie aan, waar vind ik een overnachting (het is erg vol met andere reizigers in de hostels) maar ook dat gaat vast goedkomen.

1. Mariëtte:
    4 september 2021
    Nou als je niet mag verdwalen, is de route van de camino in ieder geval je vaste punt. Grappig om te lezen! Een week al weer de tijd gaat te snel. Geniet van Bilbao 😘
  2. Lonica:
    4 september 2021
    Super leuk om te lezen hoe je je reis ervaart! Genoeg mogelijkheden ondanks je knie probleem. Heb je ook anekdotes over ontmoetingen te delen? En wat is je favoriete eten voor onderweg?
    We hebben hier een mooie nazomer!