The Camino provides
2 mei 2026 - Salamanca, Spanje
The Camino provides: deze zin hoor je regelmatig iemand zeggen. Dit wil ongeveer zeggen dat de Camino je geeft wat je nodig hebt of wat er nodig is. Afgelopen week heb ik meerdere bijzondere ontmoetingen gehad. Met Klari en Bert (een Nederlands echtpaar dat al ruim 30 jaar in Nieuw Zeeland woont) heb ik een aantal dagen gewandeld. We wandelen dezelfde afstanden: 10-15 km per dag. Zij loopt voorop en hij volgt een paar meter achter haar; beiden in een heel rustig tempo. Het ziet er heel makkelijk uit maar gezien hun leeftijd (74 en 76) kan ik maar 1 ding denken: wat fijn dat je op deze leeftijd een Camino kunt wandelen. Inmiddels heb ik afscheid van hen genomen: zij zijn een paar dagen in Madrid met hun dochter en schoonzoon die uit Engeland overkomen.
Ook trof ik 2 Nederlandse vrouwen. Zij hebben hun Camino laten organiseren door de organisatie pelgrimroutes.nl. Zij weten al dat ze op 23 mei in Santiago aankomen. We hebben elkaar vogelgeluiden geleerd o.a. de hop en wielewaal. Op aandringen van hen heb ik afgelopen wandeldagen ibuprofen geslikt. De pijn in mijn nek is hierdoor tijdens het wandelen een stuk minder.
Gisterenmiddag (vrijdag) zat ik op een heuvel met uitzicht op Salamanca. Ik realiseerde me dat het weer heel bijzonder is dat ik mocht genieten van dit uitzicht! Ik heb hier mijn laatste Snickers opgegeten die ik had meegenomen uit Nederland 😊
Het oude centrum van Salamanca is erg mooi: dit ga ik de komende dagen verkennen. Salamanca staat in Spanje bekend als universiteitsstad: het is erg leuk om zoveel jongeren hier te zien! Het contrast met de oude bewoners van de kleine dorpjes (40-50 inwoners) waar ik afgelopen week heb overnacht, is dan ook erg groot. Wel bijzonder dat in deze kleine dorpjes een Albergue, kerk en meestal ook een bar of supermarktje is! Vraag is wel hoe dit de komende jaren kan blijven bestaan als de inwoners zijn overleden.
Komende dagen ga ik ook nadenken over het vervolg van mijn reis: ga ik verder wandelen op deze Camino of wordt het toch een ander plan? Ik heb het hier heel goed naar mijn zin dus de optie naar huis kan ik al wel afstrepen 😉

Mooi wat je schrijft over de weg die voorziet - mooie ontmoetingen en verrassende gebeurtenissen. In Taizé zingen we: Behüte mich Gott, Ich vertraue Dir, Du zeigst mir den Weg zum leben.
Naar Santiago di Compostella is het nog 424 km...tel de hoeveelheid dagen die je vrij bent/ kunt zijn en wat kan dan: wandelen, fietsen, auto huren bussen de trein ...... Wijsheid! Behüte dich Gott
Goed advies van de dames, zorg in de stad nog maar voor een maagbeschermer er bij!
Veel moois toegewenst en show ons maar wat mooie foto’s!
Ben benieuwd wat je gaat doen als vervolg.