Van Veenendaal naar Zarautz

31 augustus 2021 - Zarautz, Spanje

Na een vlot verlopen treinreis naar Hendaye en een overnachting daar neem ik zondagochtend afscheid van Ellie. Toen ik haar een paar weken geleden sprak, bleek dat we op dezelfde dag naar Spanje zouden reizen. Zij gaat 2 maanden vrijwilligerswerk doen in een pelgrimsherberg vlak na Estelle. Dezelfde treinreis boeken was niet heel moeilijk. Erg gezellig om deze reisdag samen te doen! Zondagochtend reis ik met de trein naar San Sebastián. Om half elf zit ik al op een terrasje naast de Cathedral del Buen Pastor. Om 12 uur woon ik daar de mis bij: bijzonder om deze reis in de kerk te mogen starten. In de middag verken ik San Sebastián: deze stad heeft een uitgestrekt strand. Grappig om de inwoners met strandstoeltjes door de stad te zien lopen.

Maandag verblijf ik nog een dag in San Sebastián. Ik besluit om de route die ik niet gewandeld heb een stukje terug te lopen. Het is vreemd om de camino tegen de stroom in te lopen. Al snel vraagt iemand mij of ik op de terugweg ben van Santiago. Ik probeer hem uit te leggen dat dat niet het geval is (ooit nog eens die cursus Spaans volgen). Ik wandel naar de vuurtoren Faro de la Plata; een favoriet wandelrondje van de lokale bevolking. Het is dan ook erg druk onderweg. Ook kom ik de eerste pelgrims tegen.

Dinsdag is mijn eerste wandeldag naar Zarautz. Na het ontbijt bij de bakker om de hoek wandel ik de boulevard van San Sebastián af (ruim 4 km). De klim naar Monte Igeldo is niet heel pittig maar ik merk wel dat mijn lichaam moet wennen aan het stijgen met een rugzak van ruim 7 kg. De lucht is strak blauw, 25 graden en een verkoelend windje van zee. Door de bossen en velden wandel ik met zicht op zee naar Orio. Ook vandaag valt me op dat ik niet de enige pelgrim ben die onderweg is. De wandeling naar Orio doe ik rustig aan: mijn knie doet het goed. Om dit laatste zo te houden, neem ik de trein naar Zarautz. Hier heb ik een bed gereserveerd in een hostel. Zarautz is heel populair door de golven: ik ben dan ook bijna de enige wandelaar tussen de surfers. Later spreek ik nog een mede pelgrim; hij combineert het wandelen van de camino met zijn werk. Morgen heeft hij een werkdag. Het was me al opgevallen dat hij met zijn laptop om zijn nek loopt. Niet heel comfortabel lijkt me.